Lill-Acke Jacobson

Lill-Acke Jacobsons karriär startade redan som treåring,med att hans syskon turades om att hålla i spelet,medan den lille knatten rev av en låt....vem som stampade takten förtäljer inte historien.Lill-Acke växte upp på Söder i Stockholm med sin mor Anna Eleonora och fadern Axel(Stor-Acke) Jacobsson, tillsammans med sina fyra syskon Olle,Gerda,Karl Charlie o Inga var det en verkligt musikalisk familj.Samtliga trakterade de någon form av instrument,Acke och Karl Charlie tillsammans med fadern stod för dragspelandet.Så småningom började Acke profilera sig som en riktig hejare på dragspel.Han deltog i unga år i Klanges Revyer,gjorde radioframträdanden och medverkade i dragspelstävlingar (trea på junior SM 1937). Sedemera blev det långfilms medverkan i "Springpojkar är vi allihopa"-41 med bla Eva Henning, Gunnar Höglund, Thor Modéen-"Valborgsmässoafton" -35 (tryckeripojke)med bla.Ingrid Bergman-"Pappas pojke" (kontorspojke)1937 och "Smålänningar" -35 med bla. Emil Fjellström o Sickan Carlsson.Acke samarbetade under en rad år mycket med Thor Modéen vid olika tillställningar. Så småningom lärde han sig bygga dragspel av sin far,det dragspelet han använde under Jularbotiden 1946-51 var ett teamarbete av fadern o sonen,modern "Nora"tillverkade bälgen.(Jag måste tillägga att det var verkligen fint ljud i det spelet,det beror ju också på spelstilen hur ett spel låter).Vilket spel han använde när han spelade in "Sprakfålen"är jag inte säker på,men jag skulle tro att det var samma spel,det spelet låg honom mycket varmt om hjärtat,säger hans dåvarande fru Karin.Vid den tiden 1949-53 arbetade han vid Dragspelstjänt som gjorde "Bengts" spel,före dess var han hos Ragnar Sundqvists Dragspelsfabrik.Allan Eriksson var en av hans arbetskamrater vid Dragspelstjänst,och Acke hjälpte honom ibland med att harmonisätta hans alster.Många ville lära sig spela dragspel för Acke,men det avböjde han alltid.Man förstår honom - han hade en egen trio - han turnerade med Carl Jularbo - gjorde skivinspelningar och så sitt "riktiga"jobb.Han spelade bl.a med sin trio (Göte Kling på gitarr och Ludvig Ossoinak som spelade bas) i Hälsingland där han träffade sin blivande fru Karin.Med Carl Jularbo turnerade Acke ett flertal år,han fick också stå för de moderna tongångarna,för där ville inte Calle vara med.Så småningom upphörde samarbetet med Jularbo,Acke tyckte helt enkelt att Calle betalade för dåligt och han ville satsa på sin egen trio istället.På Carl Jularbos 60 års kalas den 6 Juni 1953 var Lill-Acke en bland många andra dragspelare som firade.Någon gång senare under 1953 så ringde Calle till Acke och frågade om han inte ville komma med på en spelning, men då var Acke redan märkt av sin cancersjukdom,och orkade helt enkelt inte,fast att han hade velat.Han gick bort allhelgona-helgen 1953 endast 33 år gammal..
 
Kenneth Olsson
 
Tack till Karin Jacobson och dottern Anne för värdefulla upplysningar.
 
 
Lill-Acke Jacobson gjorde under tiden 1946-51 ca 80 inspelningar med Carl Jularbo.Den tidsperioden anses av många Jularbo älskare som den bästa i Calles historia.Det kan man förstå,för Acke var verkligen en förnämlig dragspelare.Med sin lätta lekande stil broderade han fram sin stämma,lägg därtill explosivitet o takt i bälgen,och du hade en dragspelare utöver det vanliga.Acke framförde också sina stämmor på ett mycket unikt sätt,man skulle nästan kunna säga att han improviserade fram stämman.Lyssna på "Polkan Går" så förstår ni vad jag menar.Hade inte sjukdom stått i mellan så hade Lill-Acke Jacobson med all säkerhet även blivit känd hos den stora allmänheten,som en av de största svenska dragspelarna genom tiderna.Hans spelande har har gått till ro,men tonerna lever kvar.
 
 
 
Lill-Ackes Kompositioner:
Söderfröjd-Den lille krabaten-Danviksvalsen-En Fäbodfröjd-Gällstapolska-Skinnarviksvalsen-Första brigadens march-Knallhatten-Leffes vals-Sprakfålen-Mälaridyll-Vid Klarälven-Rustibuss-Minnen från Gällsta-I Västerled-Vals till Annemor-Vals till Karin-Drömmar i Sommarnatt-Härs och Tvärs-Alla tiders tös-Krumiluren-Aftonrodnad-Glad Fingers.